AlltomHIF möter HIF:s SLO Alexander Ström

Foto: Bjarki Tordarson

AOH har träffat HIF:s SLO – Supporter Liaison Officer – Alexander Ström. Vem är han och vad är hans arbetsuppgifter?

Alexander för de som inte har träffat dig eller vet vem du är, kan du inte berätta lite om personen Alexander, vem är han? 

Jag är en sportintresserad kille, fullt ut, som är 32 år gammal och nygift. Är uppvuxen i Linköping men flyttade snabbt där ifrån och har sen flyttat runt en hel del både i Sverige och Norge.

Vad är din bakgrund, vad har du för utbildning och vad har du tidigare gjort yrkesmässigt?
 

Yrkesmässigt skulle jag säg att man har gått den hårda vägen, har väl testat på allting egentligen. I gymnasiet läste jag idrottsgymnasiet i Hallsberg, sim inriktning, sen efter det har jag läst en hel del tränarutbildningar.

Vad har du för fotbollsbakgrund?


Min far spelade fotboll i gärdsgårds serier när jag var liten, sen har man alltid följt fotboll på tv, dock var det hockey som var det största intresset för mig när jag var yngre.

Har du varit engagerad inom andra sporter?

Jag har varit väldigt engagerad i simningen, har varit både tränare och även suttit i styrelsen för Östergötlands simförbund. Sen har jag haft lite engagemang inom supporterkulturen kring hockeyn i Linköping.

Hur ser din arbetsbeskrivning ut på HIF i egenskap av SLO?

Den är väldigt varierad, men det är mycket kommunikation med de olika supportrarna. Så för min del är det mycket att sätta sig in i supportrarnas frågor som kommer mellan stolarna, man lyfter frågorna från supportrarna till föreningen. Men man hjälper också till med marknadsföring och i viss mån även med biljettförsäljningen.

Är SLO tjänsten på heltid?

Ja, det är en heltidstjänst.

Foto: Bjarki Tordarson

Vilka andra lag i Sverige har en SLO (och vilka saknar)?

I dagsläget har alla allsvenska lag förutom Häcken en SLO anställd, de hade tillsatt någon men han hade slutat, alla SLO har inte heltidstjänster men alla klubbar har en anställd för SLO biten. Kravet avser egentligen bara allsvenskan men Hammarby har det i superettan och det kommer väl även Gais och Örebro att ha under 2013.

I jämförelse med andra allsvenska klubbar hur står vi mot dem? (Tänker på omfattning, utveckling och samarbete med de egna supportrarna)

Det är svårt att jämföra med de andra klubbarna, allting är så nytt, men Helsingborg har tagit till sig detta och visar med allvar att man värnar om supportrarna. De var lite motvind för mig när jag började här med tjänsten eftersom man inte var från Helsingborg eller från de egna leden, något som de andra SLO i andra klubbar har varit. Där är många supportrar som har åsikter och det är viktigt för klubben att vi tar in vad de har att säga.

Vad är ditt mål med arbetet, finns det någon personlig aspekt på det?

De stora målen är att minska våldet och stöket kring arenorna, detta genom att både kunna föra en dialog med supportrarna men också med polisen. Med arbetet vill jag också skapa en positiv supporterkultur så att alla känner sig välkomna till arenan.

Hur ser föreningens mål med ditt arbete ut?

Den är väl ganska så likt med vad jag sa, det finns en stor handbok från UEFA som man ska följa, men för att göra en lång historia kort så är det att se till att ha en bra dialog med supportrarna.

Med tanke på att du inte är från Helsingborg, och inte ingått i “Supporterskaran” tidigare, hur tycker du att du blivit bemött av supporterskaran?

Väldigt bra, det har väl aldrig varit problem med bemötandet utan hur tjänsten tillsattes och att de undrade om varför man inte valde en lokal kille. Men själva jobbet har gått bra och det stör inte mig att folk har åsikter, det är väl det som är meningen.

Vad har du gjort för att komma närmre Helsingborgs supportrar?

Jag har tagit mig väldigt mycket tid, kvällar och helger men även i samband med resor. Tagit mig tiden att träffa folk och prata med dem, ta emot deras åsikter och idéer, det är viktigt att våga ta diskussioner och sen ta med dem tillbaka till HIF.

Hur fungerar din roll när du samverkar med andra lags SLO:s i samband med Hemma-/Bortamatcher?

Vi brukar ta kontakt ungefär en eller två veckor innan och kollar hur många supportrar som förväntas komma, även om de ska köpa biljetter med kontanter eller kort. Man brukar samverka lite kring var bussarna ska stå, hur det ska fungera så att respektive SLO kan ta med det tillbaka till sina egna supportrar. Det handlar om kommunikation mellan oss och vi hjälper varandra med små- och stora saker, till exempel om man vill ha hjälp att boka en match pub.

Foto: Bjarki Tordarson
Foto: Bjarki Tordarson

I jämförelse med Hannover och Tyskland, där SLO kulturen startade, hur långt fram i utvecklingen är vi i Sverige?

Vi är halvvägs skulle man kunna säg, då är alla andra Europeiska länder ungefär på en procent, men det är nog rätt svenskt att när man tar emot information om hur man ska göra så applicerar man det direkt. 

Nu när HIF har spelat i Europa League, hur har det varit att arbeta med de andra lagens (och ländernas) SLO:s?

Där är problematiken för det har ännu inte applicerats i alla länder, det är bara Hannover som har haft det. Trots att lag som Twente, Levante, Celtic och Slosk Wroclaw inte har haft en SLO så har våra supportrar haft nytta av mig, vi har försett dem med information om staden, arenan och ordnat pub till dem.

Vad kommer att utvecklas inom SLO biten från din och föreningens sida till nästa säsong?

Vi är väl lite inne att plocka över det från shopen lite, där är många supportrar med åsikter om vad vi ska sälja där och det är något jag kommer att ta itu med. Sen vill jag ha ett direkt flöde ut på hemsidan där information om biljetter, pubar och annan viktig information som kan läsas av besökarna går ut.

Slutligen, ett stort tack för att du ville vara med, vi önskar dig all lycka och välgång med tjänsten.

Tackar!

***

Definition av rollen Supporter Liaison Officer:
– SLO ska vara en bro mellan supportrarna och klubben och ska hjälpa till att förbättra dialogen mellan de två parterna.
– SLO:s arbete är beroende av den information de får från båda sidor och deras roll förutsätter att båda parter ser dem som trovärdiga.
– SLO informerar supportrar om vilka beslut klubbledningen tagit, och åt andra hållet, kommunicerar supportrarnas åsikter i olika frågor till klubbledningen.
– SLO ansvarar för att bygga relationer, inte bara med olika supportergrupper, utan även med polis och säkerhetsansvariga.
– SLO samverkar med sina SLO-kollegor från andra klubbar inför matcherna i syfte att bidra till att supportrarna ska följa gällande säkerhetsriktlinjer.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*