Allsvenskan Fantasy – AOH har koll på dina HIFare…

I vanlig ordning sedan ett antal år tillbaka öppnar Fantasy-motsvarigheten av Allsvenskan inför årets säsong. Någonstans finns det trots allt en tro på att årets Allsvenska kommer att spelas, fastän att det är i princip omöjligt att i nuläget säga när detta kommer bli. I denna text kommer jag prata kort om vad Allsvenskan Fantasy är samt vilka möjligheter som finns i just HIF:s trupp.

Om man inte vet vad Fantasy-fotboll är så kan det kort förklaras med att man som supporter får möjligheten att ta ut ett fiktivt lag med en startelva och fyra avbytare bestående av endast allsvenska fotbollsspelare. Haken är att man har en begränsad budget på 100 miljoner kronor och endast får ta ut max tre spelare från ett och samma lag. Allt som den riktiga säsongen pågår tilldelas alla spelare i de fiktiva lagen poäng baserat på vad de åstadkommit i de riktiga matcherna. Om Rasmus Jönsson gör ett mål tilldelas alla som har Rasmus i sin startelva i sitt Fantasy-lag fyra poäng. Dessa kan bli mer eller mindre sett över hela matchen beroende på andra händelser i matchen. Skulle Jönsson spela mer än 59 minuter tilldelas han två extra poäng, men skulle han sedan bli utvisad försvinner tre poäng från hans poängskörd för den omgången.

Allt ovan kanske låter lite rörigt men kort och gott behöver man inte hålla stenkoll på allt vad som händer, utan det räcker i princip att ta ut ett lag bestående av spelare man tror kommer göra bra ifrån sig inför varje omgång och sedan hoppas på det bästa. Om man skulle visa sig ha ett riktigt öga för vilka spelare som kommer att prestera eller kanske till och med bara ha ren tur, så finns alltid möjligheten till priser också för de som samlat på sig flest poäng över säsongen.

HIF:s trupp i Allsvenskan Fantasy:

Målvakter:

Noel Mbo – 4,5 Mkr, 0 poäng förra säsongen

Assad Al-Hamlawi – 4,5 Mkr, 0 poäng förra säsongen

Anthony van den Hurk – 7,0 Mkr, 0 poäng förra säsongen

Av listan ovan är det lätt att se hur pass många nyförvärv HIF har hämtat in inför säsongen, vilket gör det svårt att veta om många av HIF-spelarna är värda att ta in i sitt lag. Där finns inte heller några riktiga stjärnspelare i HIF med Fantasy-mått mätt där Max Svensson och van den Hurk ligger högst på 7,0 miljoner, vilket kan jämföras med exempelvis Hammarbys Muamer Tankovic som är värderad till 11,0 miljoner. I backlinjen är Granen och Eriksson HIF:s högst värderade på 5,0 miljoner vilket kan jämföras med Djurgårdens Aslak Fonn Witry som är Allsvenskans dyraste back med ett värde på 7,0 miljoner. Lindegaard är värderad till 5,0 miljoner vilket är en och en halv miljon under Dahlin som är en av de högst värderade målvakterna i Allsvenskan.

Max Svensson känns som den säkraste “investeringen”, bland HIFare, i årets Fantasy
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Anthony van den Hurk och Joseph Ceesay sticker ut som nyförvärv och lägger sig ganska högt i relation till resten av truppen. Har man sett HIF spela under försäsongen är det ganska förståeligt då Ceesay varit en kugge i anfallet, dock utan att producera så mycket vad gäller mål och assist. Anthony van den Hurk är årets stora stjärnvärvning vilket rättfärdigar den höga prissättningen på 7,0 miljoner. Frågan är dock om holländaren kommer att starta varje match då hemvändaren Rasmus Jönsson, som värderas en halv miljon lägre än Hurken, spelar på en liknande position. Med Jönsson vet man också mer säkert hur stor utdelningen kan komma att bli.

Den enda som hade riktigt bra siffror förra året var Max Svensson och för 7,0 miljoner kronor känns det som att det skulle kunna vara en ganska smart investering. Mellbergs 4-3-3-system innebär att Svensson kommer spela som en av tre anfallare och då han fortfarande är registrerad som mittfältare i Allsvenskan Fantasy innebär det att han kommer få fler poäng per mål än om han vore registrerad som anfallare.

Utöver Super-Max kan man även kika lite på ytterbackspositionerna som hittills i år varit väldigt involverade i allt anfallsspel från HIF:s sida. Om Martin Olsson kommer till spel innan korttidskontraktet går ut och blir registrerad i Fantasy-databasen är han ett hett alternativ, annars har den sällan frånvarande Adam Eriksson varit ett ganska säkert kort de senaste åren och för 5,0 miljoner är det inte världens investering.

Den nyss 18 år fyllda supertalangen Armin Gigovic har gjort ett enormt intryck sedan han fick sitt första genombrott under höstsäsongen av förra årets Allsvenska. Om utvecklingskurvan fortsätter uppåt så som den gjort hittills och Gigovic kan få till lite fler mål från sin mittfältsposition skulle även han kunna vara ett lovande alternativ som HIF-spelare i Allsvenskan Fantasy.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!