Allsvenskan dog (för mig) i söndags

Så tråkigt men det kändes som om allsvenskan dog för mig i söndags.  HIF-spelarna tycktes ha fått för sig att serien var slut när guldchansen försvann, eller möjligen efter segern före landslagsuppehållet.

Insatsen mot Åtvidaberg var, rent ut sagt bedrövlig.  Jag hade planer på att åka till Åtvidaberg – som ligger på ungefär fyra timmars avstånd från min hemstad – men arbetet satte hinder i vägen och det är jag glad för i efterhand. Kunde se eländet på TV men det var sannerligen ingen rolig upplevelse. Led något fruktansvärt med de supportrar som tagit sig till Kopparvallen.

Nu verkar till och med tredjeplatsen glida oss ur händerna. Konkurrenterna, Göteborg och AIK, gör ju åtminstone sitt jobb även om IFK hade kramp mot Öster.

Jag hade också planer på att åka till Helsingborg för att se matchen mot Kalmar, men vägrar missa jobbdagar och köra 120 mil för ett lag som visar så dålig gnista som nu.

Något är alldeles uppenbart fel i dagens HIF. Vad det är vet jag givetvis inte eftersom jag befinner mig så långt från staden, men till och med mina vänner här som har andra favoritlag noterar det.

Det är inte samma HIF som vi såg i våras. Beror det då enbart på att May och Bedoya försvann? Jag har länge hävdat att Mays betydelse spelat in för resultaten. Inte så att jag på något sätt är missnöjd med Imad Khalili eller Arnor Smarason men de fyller inte Mays skor. Jag tror vi hade behövt en Rasmus Elm eller Anders Svensson för att ersätta honom.

Men det känns som om något mer är fel och vi fick ju antydningar om slitningar när Rachid åkte ut.

En del supportrar har valt att kräva Roar Hansens avgång. Det är bara dumt. För att göra sitt första år i klubben har Roar gjort vad man kan begära av honom.

Jag har inte alltid varit ense med honom om laguttagningarna och jag har inte lyckats fatta varför han visat så enormt tålamod med spelare som underpresterat lång tid. Jag har också haft svårt att förstå en del byten. Men jag har respekt för hans kunnande och vill se vad han kan åstadkomma nästa år.

Att det behövs en del ommöbleringar i truppen är fullt klart. Det är ett jobb för honom och Jesper Jansson att påbörja redan nu.

De två återstående matcherna ska förstås spelas av och visst vore det oerhört kul om spelarna kunde visa lite mer stake än i Åtvidaberg, men jag är ganska desillusionerad och har inga större förhoppningar.

Det finns tillfällen när jag drömmer mig tillbaka till den tid då spelarna fick prestationslön. Det vill säga en summa för seger och en mindre för oavgjord men inte en spänn för förlust.  Nu får dom lön även när dom inte förtjänar den, såvitt jag förstår.

Däremot förlorar förstås klubben eftersom färre vill lösa biljett för att se ett gäng som inte känner sitt ansvar mot supportrarna och kämpar.

Nu ska givetvis inte alla dras över en kam. Det fanns några stycken som förtjänade godkänt även på Kopparvallen men de var ganska få.

För Helsingborgarnas skull hoppas jag att HIF kan avsluta snyggt mot Kalmar på söndag. Även om jag tvivlar på att det räcker till en andraplats. AIK i sista omgången blir ingen rolig match, befarar jag.bbl_roland_nordqvist

1 kommentar

1. Nä, senast var det bara Pär & Lorent som kom undan med ett G, men nu krävs det VG eller MVG över hela skalan för det som kännts givet hela säsongen (Europaplats & Medalj) ska bli av. Men i och med KFF:s förlust senast och AIK:s hybris (samt får man hoppas på lite rättvisa med tanke på stölden i fjor på Råsunda), tror jag absolut HIF kan greja det – även om det inte var känslan som infann sig efter besöket på Kopparvallen…
    Varför detta då? Jo, för HIF har ju flera gånger under året visat den kvalité som ett topplag har, samt att den g:a allsvenska devisen aldrig slår fel: “alla lag slår alla” – så vi kan hoppas på en hjälpande hand från BP & MaIF -:)
    Apropå prestationsbaserad lön har Lindström, Chrisse & Danne (samt kanske någon mer veteran) redan en sådan lön, och det verkar som J.J. & Paul vill införa den policyn i hela spelartruppen – fast kan tänka mig en och annan agent som säkert har andra synpunkter för deras klienters sak (även om jag tror de tänker mer på sin egen plånbok).
    Att sparka Roar vore väldigt märkligt agerande då klubben i och med dels löst ut honom från Öster samt gett han långt kontrakt, visar på att de litar på honom och att Roar är rätt väg för HIF:s framtid. Och med tanke på att han redan första året kan stoltsera med semi i Cupen samt får man hoppas medalj, så finns det all anledning att se positivt på 2014 – men först avsluta 2013 snyggt!