Allsvenska notiser – HIF vinner guld med 28% säkerhet

Allsvenskan lär vara en världens mest svårtippade ligor – men det finns många som försöker ändå. Enligt statisktikverktyget Euro Club Index kommer Helsingborg att försvara sitt guld i år.

Allsvenskan är en superjämn liga med nya mästare varje år ända sedan 2003. Men om man får tro Euro Club Index som Infostrada och Hypercube har utvecklat, så är chansen 25 procent att HIF försvarar sitt guld i år.

Indexet analyserar resultat från de senaste tre åren i både de nationella ligorna och Europacuperna, och gör sedan prognoser för hur lagen kommer att prestera. Nyare resultat väger tyngre än äldre. Förra året stämde prognosen, då HIF tippades som mästare.

I november vet vi om indexet får rätt igen. Enligt analysen är det alltså mest sannolikt att HIF blev svenska mästare en gång till. Den främsta utmanaren är Malmö FF med 17 procents chans att vinna. Sedan Elfsborg med 15 procent.

Syrianska bedöms enligt prognosen ha 56 procents risk att åka ur. Det ser också illa ut för Gif Sundsvall, som har en risk på 41 procent.

Hela tabellen nedan;

(Eurosport.se / Infostrada)

2 kommentarer

1. Härligt att man kan bevisa allt med lite siffermagi!! Men passar mig perfekt med Skåne i topp 2 och 2 “räliga” konstgräslag som åker ut…