Allsvenska notiser – Flitigt kortviftande

Efter två omgångar av Allsvenskan hade det plockats fram 66 gula kort och 5 röda. Är det för mycket kortviftande i Allsvenskan?

En av de spelare som fått mest kort redan är Djurgårdens Daniel Sjölund. Daniel Sjölund har dragit på sig fyra varningar på tre matcher. Igår visades han ut mot GAIS.

Djurgården fick för andra omgången i rad spela stora delar av matchen med en man mindre på planen sedan Daniel Sjölund dragit på sig två varningar och visats av Gamla Ullevis gräsmatta.

I den första halvleken kom han sent in i en tackling och i den andra stoppade han en kontring med en glidtackling. Sjölund tyckte själv att han höll igen i sin tackling medan tränare Magnus Pehrsson inte är helt nöjd med ålänningens kortfacit den här säsongen.

På hela förra säsongen delades det ut 760 gula kort, och redan efter två omgångar av 30 så har en knapp 10-del uppnåtts i år.  Vad beror det på? Är domarnivån för låg? Är spelet för tufft?

1 kommentar

1. Borde det inte vara ännu fler kort istället?
    Jag tänker på hur Elfsborgs spelare for fram mot HIF.