Allsvenska notiser – AIK vinner den social kampen

Det är väl knappast många som undgått att Facebook och andra social medier har växt explosionsartat de senaste åren. Och även klubbarna i Allsvenskan använder sig av dessa medier, framför allt Facebook, för att locka och pocka på uppmärksamhet. Nåja, vissa mer än andra i alla fall.

Om man gör en snabb koll på Facebook för att se hur många “följare” de allsvenska klubbarna har, slås man av vissa har lockat till sig mängder och andra tar inte så allvarligt på de nya tiderna med de snabba medierna, eller?

Nedan en lista på hur många “följare” som de allsvenska klubbarna hade idag (sån förändras ju snabbt…);

AIK – 102.180
– En otroligt hög siffra, även om man blandar in alla käppakrigs-fanatiker här. Tänk om bara hälften av dessa även varit publik på arenorna…
Men säga vad man vill, AIK har lyckats bra, mycket bra på att locka folk på Facebook.
IFK Göteborg – 87.412
– Även här en helt otroligt hög siffra med “följare”. Imponerande med tanke på att IFK Göteborg brukar ha enbart 10-15tusen på sina matcher. Kanske är matcher på Facebook framtidens melodi i Göteborg?
Djurgården – 81.449
Ytterliggare ett Stockholmslag. Det bor en massa folk där och de har sjuttioelva sporter i klubben. Så ok då…bra då…
Malmö FF – 33.411
Jaha, där ser man…
IF Elfsborg – 18.965
Det här det stora utropstecknet för min del. Ok, Borås ungefär lika stort som Helsingborg. Men de har banne mig inte vunnit fyra titlar på rad. Så varför har de lyckats locka till sig 3.000 fler följare än HIF?
Helsingborgs IF – 15.940
Alltså. Det skulle kunna vara fler som besöker Olympia än vad det finns följare på Facebook. Fullt naturligt i och för sig (Nej just det, alla hade ju inte Facebook). Men fortfarande en alldeles för låg siffra med tanke på att Mästarnas Mästare (bara det borde ge minst 5.000 bonus-följare?)
GAIS – 12.847
Bra siffra av följare. Nästan 4 gånger fler GAIS’are föredrar att följa sitt lag på Facebook än att gå och se dem på Nya-Gamla-Ullevi… Det var det här med att sända matcherna på Facebook i Göteborg…
Syrianska FC – 11.123
Ytterliggare en anmärkningsvärd siffra. Men jag har fått till mig berättat att det finns syrier i hela landet, men inte alla har möjlighet att åka och se dem live.
IFK Norrköping – 8.300
En av de mest normala siffrorna. Det är väl ungefär så många som kan tänkas se och följa det klassiska laget numera?
Kalmar FF – 6.293
Lite för låg siffra med tanke på den haussen som det är för GFA (Ja, förkortningen för GuldFågel Arena, men jag tyckte förkortningen lät mer proffessionellt…)
Örebro SK – 6.117
Motsvarar väl publiksnittet på Berhns Arena?
GIF Sundsvall – 4.004
Det drar kallt när norrlandsfönstret öppnas, så jag tror detta är en bra siffra för det laget?
Gefle IF – 3.066
Ungefär lika antal på Facebook som på arenan. De närmast sörjande med andra ord…
Mjällby AIF – 2.361
Lite lite…?
BK Häcken – 1.646
Hisingens stolthet, och ett lag som faktiskt spelar en bättre och roligare fotboll än många andra. Dessutom satsar stort på ny arena… Derygt ett och halvt tusen pers bara? Jobba, jobba, joooobba lite mer på det mediala så kanske fler kommer till arenan?
Åtvidabergs FF – 1.090(?)
Den enda sidan på Facebook som handlade någorlunda om ÅFF lockade drygt ett tusen följare. Kan ju inte vara sant? Eller?

***

Sammanfattningsvis kan man väl säga att att antalet följare på Facebook och antalet personer som f-ö-l-j-e-r sitt lag är två vitt skilda saker. Men visst finns det mycket mer att jobba med när det gäller att få ut information samt att få folk till det viktigaste;
– Att följa sitt lag på arenorna!

 

 

2 thoughts on “Allsvenska notiser – AIK vinner den social kampen

  1. HIF har ju dessutom bytt facebook-sida en gång vilket klart drar ner antalet, den gamla har ju för övrigt dryga 7000 likes. På den tiden kunde man ju även bjuda in alla sina vänner vilket inte går längre…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *