Alhaji Gero klar för HIF

190706 Östersunds Alhaji Gero (v) jublar med Marco Weymans (h) efter att ha gjort 0-1 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och Östersund den 6 juni 2019 i Uppsala. Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Nu står det klart att HIF värvar Östersunds anfallare, Alhaji Gero, som är spelklar för klubben i samband med att transferfönstret öppnar den 17 Juli

I söndags meddelade Alhaji Gero till Östersunds-Posten att han lämnar ÖFK. Klubben har velat förlänga kontraktet, men Gero har valt att avböja med motiveringen att han måste tänka på vad som blir bäst för honom och hans karriär.

– Det är fyra svenska klubbar och även utländska men jag kan inte säga något mer om det för tillfället, sa han då till tidningen

Nu står det dock klart att HIF vunnit dragkampen om anfallaren som kritat på tom 2021. Gero, som återvände till Östersund efter proffsspel i den iranska toppklubben Esteghlal,  har noterats ett mål på elva matcher under säsongen. Det senaste, och enda, målet kom faktiskt så sent som i helgen när han gjorde 1-0–målet mot Sirius på bortaplan.

“– Han är så stark. Jag kan inte riktigt förklara hur stark han är. Han är som en björn på plan, utanför är han som en nallebjörn. Han är väldigt snäll och väldigt ödmjuk. Han är en väldigt bra spelare och en fantastisk människa som jag önskar allt det bästa i livet” Saman Ghoddos, Amiens, om sin förra lagkamrat

Alhaji Gero och Athletic Bilbaos Unai Nunez under fotbollsmatchen i Europa League mellan Athletic Bilbao och Östersund
Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN

Gero värvades av Öster under säsongen 2013 och visade sig vara både snabb och målfarlig. I Växjölaget blev det nio mål, på 36 matcher, och en vända i danska Viborg innan Östersund fick upp ögonen för den 25-årige Nigerianen. Gero gjorde sig aldrig känd som någon stor målskytt, under sin första period i Östersund, utan mäktade med sex mål på 55 matcher. Även om målen uteblivit så har han ändå spelat en viktig roll i klubben och dessutom levererat en del assist. Han gjorde dock ett viktigt mål mot Athletic Bilbao i Europa League-spelet vilket gjorde att en del utländska klubbar fick upp ögonen för honom.

Gero har spelat 15 landskamper för Nigerias U20-landslag. Han gjorde bland annat två mål i sin landslagsdebut

Vi på AOH hälsar Alhaji Gero välkommen till HIF

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!