Alexander Ström “Det viktigaste är nog att ha en förståelse för supporterkulturen och hur den lever”

På Södra Stå känner de flesta igen Alexander Ström som klubbens SLO. Under det senaste året har han dessutom jobbat med att bygga upp HIFs klubbshop och den nya webblösningen “Olympiashopen”

För den som inte vet vad en SLO är, kan du berätta lite om vad din roll är?

Man brukar säga att en SLO är bryggan mellan föreningen och supportrarna.

Det är en ganska bred roll men mycket handlar om service och åtgärder som gynnar både förening och supportrar. Jag tar till mig information, tankar, idéer, synpunkter m.m. från båda sidor och försöker förmedla det vidare till berörd part. Ibland snabbt genom sociala medier och ibland via olika sorters möten och råd. Jag är även med på dom bortamatcher där vi har ett större följe och ser till så att servicen fungerar vid bortasektionen.

Hur är det att vara SLO i Helsingborgs IF?

Det är ett väldigt varierande jobb och jag har trivts från första sekund. Jag var ganska medveten om att det skulle vara både toppar och dalar men att jobba med supporterkultur i Helsingborg är oerhört inspirerande. Det går inte att jämföra våra supportrar med andra i Superettan, Vår sjungande kortsida är fler än i stort sett alla andra klubbars publiksnitt inkl. sittplats. Det säger en del.

Vilka egenskaper tror du är viktiga för en SLO att inneha?

Det viktigaste är nog att ha en förståelse för supporterkulturen och hur den lever. Sedan är det viktigt att inte göra förhastade slutsatser oavsett vem man möter och varför. Det finns alltid bakgrunder till allt. Att kunna ta många olika människor och ha fötterna på jorden. Sedan är det upp till andra att bedöma om jag har alla dessa egenskaper.

Hur kom det sig att du blev SLO i HIF?

Jag ville testa på något nytt 2012 när SLO-tjänsten faktiskt låg ute externt. Hade jobbat som elittränare i simning under en längre period och sökte nya utmaningar. SLO lät som något som jag kunde tänka mig och HIF ansåg väl att jag var kompetent nog.

Hur tycker du att det skiljer sig att vara SLO i Superettan kontra Allsvenskan?

Det är stora skillnader. Dessvärre är det för få klubbar i Superettan som har SLO och det gör att mitt arbete blir mer svårjobbat än i Allsvenskan. Givetvis är inte behovet lika stort vid alla matcher men i Allsvenskan har du alltid en SLO att kontakta vid frågor kring bortasektion osv. I Superettan får du jaga andra representanter för klubbarna.

Vad är ditt bästa minne under din tid i klubben?

Jag får nog ändå säga bortamatchen mot Wroclaw i CL-kvalet 2012 när jag var ny på posten. 3-0 på bortaplan och 100 fanatiska HIF-supportrar i en tårtbit på en gigantisk arena.

Det är i shopen som Alexander, och hans gäng, numera lägger den mesta tiden när det inte spelas matcher
Foto: Samone Klinteberg

Du har ju varit högst delaktig i utformandet och uppbyggandet av Olympiashopens nya internetshop och du har även ett ansvar för den fysiska Olympiashopen, kan du berätta om detta?

När vi lämnade Allsvenskan så blev det min uppgift att ta över Olympiashopen. Det sattes igång ett arbete kring hur vi skulle ta nästa steg för att både öka synlighet, produktutbud och intäkter. Från 2018 driver vi allt i egen regi vilket både är inspirerande men också tufft. Vi kan välja leverantörer fritt efter produktutbud, pris & leveranstid.

Vi har haft några riktigt jobbiga månader för att få igång allt och i kulisserna är det mycket som fortfarande inte är färdigt men vi har sett en bra start och ökad försäljning vilket är positivt. Jag har även ett team med supportrar som ger input, backar upp och hjälper till vilket känns tryggt.

Vad har du för förväntningar på säsongen som ska komma? Jag antar att du i din roll rör dig brett i klubben och borde på så sätt få lite olika perspektiv på förväntningarna på olika plan

Jag skulle nog dela upp det i tre delar.

Sportsligt så är det givetvis att vi tar klivet upp i år. Det kommer inte bli lätt men det är där vi är.

Tittar vi på organisationen som helhet så hoppas jag vi håller ihop hela säsongen och kan leverera hög service gentemot alla våra aktörer. Vi är en extremt slimmad organisation för den omsättning och det intresse som Helsingborgs IF har. Det kommer vara extremt tufft år med mycket nytt. Tänker mestadels på restaurangerna och kioskerna som är i helt ny regi.

Tredje delen är mina arbetsområden. Supporterkollektivet har växt enormt, inte minst på Södra. Jag hoppas det utvecklas ännu mer under 2018. Stöttning till Kärnan samt synergin mellan förening, medlemmar och supportrar ska ökas än mer. Kring Olympiashopen är förväntningarna att kunna leverera fler produkter, bredare utbud samt design som tilltalar fler. Jag vet att vi är på god väg.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*