Alexander Achinioti Jönsson ”- Jag hade kontraktsförslag från en allsvensk klubb som var väldigt lockande, men jag tyckte Kanada lät intressantare och roligare.”

I slutet på förra veckan nåddes vi att beskedet att den förre HIFaren, Alexander Achinioti Jönsson, väljer att ta klivet över Atlanten och den nybildade kanadensiska ligan. Givtevis var vi, på AOH, nyfikna på vad det var som fick 22-åringen att lämna Sverige men för mittfältaren var svaret enkelt – “Det är svårt för mig att hitta något jämbördigt med Helsingborg i Sverige så just nu kändes det rätt att gå någon annanstans”

Alexander Achinioti Jönsson föddes 1996 i Hittarp och han började spela fotboll redan som fyraåring i Hittarps IK. Efter att ha debuterat i moderklubbens A-lag som 15-åring kom han till HIF som 16-åring. Efter bland annat en utlåning till Ängelholm lämnade Alexander HIF för Värnamo 2018 där han direkt tog en ordinarie tröja. Efter en svag vår men en väldigt stark höst lyckades inte Värnamo hålla sig kvar i Superettan och flyttlasset gick, oväntat för många, till Kanada och klubben Forge. Vi på AOH ville givetvis höra mer om vår gamle mittfältare och hur det kommer sig att valet blev att fortsätta karriären i Kanada.

Först och främst, kan du beskriva din karriär sedan du lämnade HIF?

Jag gick ju till IFK Värnamo inför förra säsongen, 2018, och spelade 32 tävlingsmatcher där. På våren gick det otroligt dåligt för oss som lag och inför sommaruppehållet låg vi sist med en bra bit upp till säker mark. Trots det lyckas vi på hösten spela upp oss och om man ser bara till hösttabellen vara ett topplag, detta räckte till den översta kvalplatsen även om vi hade chans inför de sista omgångarna att undvika kval. Kvalet slutade tyvärr med att vi åkte ur, i min åsikt väldigt orättvist men så är fotbollen ibland. För mig personligen var det ett bra år där jag utvecklades och fick ha en stor roll i ett lag, så jag ångrar inte mitt val att gå dit.

På vilket sätt har du utvecklats sedan du lämnade HIF?

Jag har blivit mognare som fotbollsspelare och blivit en bättre ledare. Hade som sagt en större roll i laget än vad jag har haft tidigare i HIF vilket gjorde att jag var tvungen till att ta mer ansvar både på och utanför plan.

Nu går alltså flyttlasset till Forge FC och Kanada, hur gick tankarna kring klubbvalet? Jag menar det är ett ovanligt klubbval. Fanns det andra alternativ på bordet?

Ja, det är lite ovanligt men jag kände att jag ville testa på något nytt. Jag hade kontraktsförslag från en allsvensk klubb som var väldigt lockande, men jag tyckte Kanada lät intressantare och roligare. Jag har varit i svensk elitfotboll i 5 år nu, och 4 av dom spendera jag i en av Sveriges största klubbar med så otroligt mycket historia, dessutom min hemstad. Det är svårt för mig att hitta något jämbördigt med Helsingborg i Sverige så just nu kändes det rätt att gå någon annanstans.

För de som inte vet, kan du berätta om den kanadensiska ligan och om Forge?

Den kanadensiska ligan, ”Canadian Premier Leauge”, är en nystartad liga som börjar i april i år. Tanken är att utveckla många egna talanger samtidigt som man vill expandera och bli en större liga. I och med att man har MLS så nära inpå så blir det också en väg in dit, då det är väldigt enkelt för lagen att scouta lagen när det är i grannlandet.Forge FC som jag går till är staden Hamiltons lag som ligger i Ontario, ca en timme ifrån Toronto. Laget och tränaren vill ha en europeisk fotbollsfilosofi där tränaren har bakgrund i Grekland och andretränaren hämtas in från Belgien. Utöver det så ska man i staden vara väldigt passionerade för sina sportlag, iallafall vad jag har hört.

Hur känns det inför flytten till ett nytt land och när flyttar du? När börjar säsongen?

Det är klart att det blir en omställning och jag skulle ljuga om jag säger att jag inte är lite nervös. Men jag har hört väldigt mycket gott om Kanada alltifrån hur man blir behandlad och hur trevliga dom är där, till hur professionellt man sköter föreningar osv. Kulturen tror jag är väldigt lik den svenska men kanske med en annan mentalitet hos folket. Försäsongen börjar i Mars så jag kommer flytta över i slutet av februari/i början på mars.

Hur ser du på framtiden rent fotbollsmässigt? Vad har du för mål i karriären?

Jag har alltid haft som mål att bli så bra som jag möjligen kan bli. Så när jag är klar med min karriär ska jag inte ha någon ånger, utan känna att jag gjort allt jag kunnat göra. Sen vilken nivå det blir som högst vet jag inte idag, men jag kommer alltid sträva uppåt.

Skulle du någon gång i framtiden vilja spela HIF igen?

Självklart vill jag spela i HIF igen någon gång i framtiden. Helsingborg är mitt hem och både staden och klubben betyder otroligt mycket för mig. Men innan jag kommer tillbaka så får jag samla på mig lite mer erfarenhet och förhoppningsvis är jag en bättre spelare då.

Bilder: HIF.se samt Forge.FC