Åge dagen efter: – Vi måste avgöra innan

Ännu en match har slutat oavgjort efter att motståndarna, denna gång Örebro SK, kvittera mot slutet av matchen. Just denna gång skedde det dessutom på övertid, eller tilläggstid som det heter. Vi frågade Åge vad som händer med HIF i år.

– Ja du, man kan nästan skratta åt det. Det är rent otroligt hur det kan vara vissa säsonger och vi har en sådan nu. Men vi får skylla oss själva när vi inte avgör innan. Faktum är att vi har fler avslut på mål i denna match än när vi slog Kalmar med 7-2. Så denna match ska vi bara vinna och ha avgjort innan.

– Vi blir kanske lite ängsliga när vi inte avgör matcherna och straffas så hårt så många gånger som vi gjort i år. Man kan verkligen inte påstå att vi har marginalerna på vår sida. Fast sånt förtjänar man i och för sig så, ja det är bara att jobba vidare och se till att vi avgör matcherna när vi är så pass överlägsna som vi var i går. 21 avslut, 10 på mål ska liksom sluta i seger.

– En sak som definitivt kan vara orsaken är att vi inte kan spela med samma backlinjen två matcher i rad. Frågan är om det skett någon gång i allsvenskan i år? (Jo det har hänt, se kommande artikel, reds anm).

– En annan är ju som jag redan sagt att vi inte omsätter våra chanser. ÖSK hade fyra avslut på hela matchen. Ett i andra efter 48 minuter och det går in…

Hur ser det ut inför Hannover på torsdag?

– Jo det ser bra ut. Vi har i stort sett alla i träning. (vi ringde Martin Berg och fick reda på att Loret Sadiku och Baffo är borta samt att Erlend Hanstveit gjorde sin första fullträning sedan rygg- och knäskadorna.  Notera att det är tre försvarsspelare som är borta.  Reds anm)

– Det är naturligtvis lite jobbigt med dessa tre skador. Inte minst med tanke på att Peter Larsson är avstängd på söndag då han fick en varning i går. Peter skulle ju inte spelat från start igår men som bekant gick ju Baffo sönder på uppvärmningen och fick kasta in handduken.

– Men till torsdag ser det i alla fall ut som att vi kan spela med Peter Larsson och Walid Atta i mittförsvaret.

– Jag hoppas att många supporters sluter upp på torsdag då jag tror att vi har en god chans på att klara av tyskarna. Vi har tittat en del på dem och att de slog Levante berodde mycket på att Levante fick en spelare utvisad. Dessutom har vi gjort två bra matcher i gruppspelet så här långt men elakheten grinar oss i ansiktet. Mot Levante har vi ett friläge som blåses av felaktigt och mot Twente tvingas vi till två byten redan i paus. (Peter Larsson och Alejandro Bedoya).

David Accam har fått lite med speltid på sistone..

– Det stämmer men han kommer att få mer tid nu mot slutet. Vi vill prova honom som yttermittfältare också och det är möjligt att han får spela där nu i någon match. Accam är bra i utmaningssituationer och kvick i fötterna både med och utan boll vilket inte sällan är väldigt bra som yttermittfältare.

Då återstår bara att önska lycka till och hoppas på segerintervju på fredag!

– Ja det vore grejt!!

1 kommentar

1. Fast om Erlend kör fullträning så är han ju snarare snart klar för spel än helt borta – visst behöver han få upp lite tempo i benen men kanske någon av matcherna i nästa vecka för Baffo lär ju vara borta ett tag i och med en muskelbristning, och Lorent hoppades vara tillbaka till någon av de sista Europamatcherna men hur går det med det?