55 minuter räcker inte

Jere Uronen visade prov på sin bössa när han sköt in 2-2 på frispark. Foto: Samone Falkman

Helsingborgs IF – Örebro SK

1-1(1-0)

Publik: 8356

Olympia, Helsingborg

Roar gjorde inga förändringar i startelvan inför den här matchen. Den stora förändringen var att Jordan Larsson som blev klar för några dagar sedan gick rakt in i truppen och satt på bänken.

När lagen kom ut stod det dock klart att Emil Krafth saknades. Christoffer Andersson tog hans plats och Jere Uronen kom in från start.

Foto: Samone Falkman
Jere Uronen var med från start och gjorde en bra match.
Foto: Samone Falkman

Och det såg ut att ge resultat från början, när Uronen slog in bollen till David Accam som föll i straffområdet men lyckades resa sig och slå in bollen till 1-0. Trodde alla, men domare Johannesson såg en hands och dömde frispark ÖSK.

Det var en ganska böljande inledning och inget av lagen fick något riktigt grep om spelet. Det var snarare kamp än skönspel som kännetecknade inledningen.

Med halvtimmen spelad var Mattias Lindström nära att ge HIF ledningen när han långt ute på högerkanten försökte lobba in bollen men den gick strax utanför.

Annars var det som vanlig Accam som var det största hotet framåt. Och samspelet mellan honom, Bjoanic och Uronen funkade bra.

Där Gashi gjorde en ganska platt halvlek stod Mårtensson upp och gjorde en desto bättre.

Darijan Bojanic gjorde allt som oftast livet surt för sin försvarare och blev under stundom hårt tagen i närkamperna.

Foto: Bjarki Tordarson
David Accam hotade framåt och var också den som organiserade ledningsmålet.
Foto: Bjarki Tordarson

I 42:a minuten sticker Accam på en boll på vänsterkanten. När kan kommer in i straffområdet så stannar han upp lite och får bollen för långt i från sig och det ser ut som att ÖSK-målvakten ska rädda enkelt. Men han får inte grepp om bollen och Accam kan till slut slå bollen snett inåt bakåt till Dahlberg som gör sitt första mål i HIF i öppen kasse. Denna gång hade Johannesson inget att invända.

HIF gick ut i andra halvlek och tog tag i spelet under de inledande tio minuterna och det såg stabilt och bra ut. Men det varade inte så länge.

I 57:e minuten fick Pär Hansson visa upp sina färdigheter när han på ett tungt skott utifrån tippade bollen till en hörna. Och de påföljande två hörnorna ställde till oreda i HIF-försvaret. Det bäddade i sin tur för kvitteringen som kom när klockan tickade upp på 59 minuter. Ett inläggs slås in från höger och Daniel Gustavsson tryckte in kvitteringen på volley.

Efter målet gjorde Roar sitt första byte när Smárason ersatte Bojanic som hade jobbat hårt på sin kant.

Det spel som flöt på så bra fram till målet försvann och det blev räddhågset och krampaktigt. Samtidigt som Örebro gjorde allt för att dra ner tempot på samtliga fasta situationer.

i den 72:a minuten gjorde Roar ett dubbelbyte. Ut gick Lindström och Dahlberg. In kom Simovic och Jordan Larsson som möttes av stående ovationer från Olympiapubliken.

Foto: Bjarki Tordarson
Pär Hansson försökte mana på laget under andra halvlek.
Foto: Bjarki Tordarson

I den sista ordinarie minuten fick HIF ett utmärkt frisparksläge när Smárason på väg igenom drogs ner. Men han förvaltade läget dåligt när han slog bollen över.

På stopptid var det nära att Jordan Larsson blev frispelad men målvakten hann ut och plocka bollen framför fötterna på honom.

Det såg bra ut i 55 minuter. Men 55 minuter fotboll räcker inte. Inte ens mot Örebro.

Positivt var nyförvärven som återigen gjorde en bra match. Bojanic har jag redan berört, men även Mårtensson gjorde en bra match och vägde upp för Gashi som gjorde en plattmatch även om han var arg. Dahlberg kommer vara nyttig för HIF speciellt när han är i form för att göra 90 minuter.

Mål: Dahlberg

Startelvan: Hansson – Uronen, Björkman, P. Larsson, C. Andersson – Bojanic (60), Mårtensson, Gashi, Lindström (72) – Accam, Dahlberg (72)

Avbytare: Johansson, Simovic (72), Smárason (60), J. Larsson (72), Boateng, Linde,

Björn Velander BBL