15 mil för Kim

Ibland hör man talas om människoöden som griper tag, som stannar kvar och berör. Till helgen går ett antal HIF-supportrar till Listerlandet för att stötta HIF men också för att hedra en saknad vän och bror.

Jag vaknade igår och det första jag gjorde var som vanligt att kolla mobilen. Jag jobbar skift och denna vecka eftermiddag och det betyder att jag har tiden att ligga en stund extra i sängen. Jag kollar Facebook, Twitter och läser tidningen innan jag ens lämnar sängen. Ibland läser man om händelser som berör. Igår stötte jag på en historia som verkligen grep tag i mig – Den om Kim Hundborg. Och det slog mig hur orättvist livet kan vara. I korthet så föddes han med väldigt tunna blodkärl kring hjärnan och redan som 1,5åring fick han en blodpropp som gjorde honom handikappad. Kim var en hängiven HIF-supporter även om han på grund av sin åkomma tvingades följa laget hemma framför tvn. Han är bortgången nu, men i och med att han registrerade sig som organdonator har han kunnat rädda livet på bland annat en 2,5årig flicka.

Jag kände inte Kim, jag har aldrig träffat honom. Men historien om honom grep tag i mig. Hans bror Ted Hundborg har beslutat sig för att tillsammans med några andra HIF-supportrar gå till Listerlandet för att stötta laget i den kommande matchen mot Mjällby. En sträcka på 15 mil. I samband med det, vill supporterklubben Kärnan uppmärksamma den fond som familjen Hundborg startat i Kims namn och uppmanar alla att skänka en slant till stöd för forskning kring hjärnan.

Jag lyfter på hatten för initiativet, för Ted och hans familj för deras förlust, framför allt lyfter jag på hatten för Kim.

För mer information om Kim, vandringen och om insamlingen så klicka på länken ovan så kommer ni till inlägget på Kärnans hemsida. Vi på Allt Om HIF önskar de som ska vandra lycka till och hoppas att så många som möjligt sluter upp och skänker pengar till fonden.

Björn Velander BBL